De jury van de Nederlandse Spellenprijs, dé kwaliteitsprijs voor in het Nederlands uitgebrachte gezelschapsspellen, heeft vrijdag 5 november de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs 2021 bekendgemaakt. De prijs in de categorie Expertsspellen gaat naar…
Everdell
In de vallei van Everdell zetten de bosdiertjes een mooie beschaving neer. Als een van hun burgemeesters probeer je het jaar voor jouw stad het succesvolste te maken. Hiervoor bouw je huisjes met bijeengesprokkelde materialen en het liefste laat je daar ook de juiste bewoners hun intrek in nemen.
Everdell is een ontwerp van James A. Wilson en wordt uitgegeven door White Goblin Games. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf 12 jaar en heeft een speelduur van 90 minuten.
Juryoordeel
De prachtige afbeelding van Everdell belooft een avontuurlijk sprookje. Als je het spel klaar hebt staan op tafel, wordt dit beeld enorm versterkt. De vallei ligt inderdaad in de schaduw van de boom. Al het mooie spelmateriaal vindt duidelijk een eigen plekje en nodigt meteen uit om aan de slag te gaan. Zelfs de sfeerteksten tussen de regels door helpen je om in het thema te komen.
Tijdens je beurt kies je tussen een diertje plaatsen of een kaart spelen. Met slechts twee diertjes en enkele kaarten lijkt dat heel simpel. Maar dit is een bedrieglijke eenvoud! Want elke actie die je uitvoert, ontsluit nieuwe mogelijkheden, doordat je materiaal krijgt, extra inzetlocaties creëert of bonussen vrijspeelt. De passende persoon bij een gebouw mag je zelfs gratis plaatsen. Je probeert bij dit spel dus echt op zoek te gaan naar mooie combinaties. De fabelachtige prenten maken de combinaties nog extra mooi.
Als je denkt dat je dit seizoen niet veel verder kunt komen, dan haal je je diertjes terug met soortgenoten en andere extra’s. Zo kun je in het nieuwe jaargetijde je boswereld verder ontwikkelen, binnen de grenzen van je stad. Bijzonder is dus dat je in een ander seizoen kunt spelen dan je medespelers.
Het starten van je nieuwe seizoen geeft je extra afwegingen: wil ik al wel mijn diertjes terughalen en zo een belangrijke plek vrijmaken voor de volgende speler? Of andersom: wil ik juist mijn diertjes weer hebben op het moment dat een voor mij belangrijke plek vrijkomt? Timing is sowieso belangrijk. Moet ik nu toeslaan om een cruciale kaart te bemachtigen, of loop ik het risico dat die weggekaapt wordt en dan toch misschien nog later een keer langskomt? Aast iemand op een gebeurtenis en kan ik die persoon te snel af zijn? En dankzij die gebeurtenissen en de rijke hoeveelheid verschillende kaarten, vertelt elk spel weer een ander verhaal.